Czapka i komin -opis

Obiecałam jeszcze w tym sezonie czapkę z opisem, więc chętnych na wykonanie grubej ciepłej czapy zapraszam do lektury.


W pasmanteriach pojawiła się włóczka o nazwie Ocean. Zaintrygowała mnie nazwa i zachęcający opis, więc kupiłam na próbę jeden motek. Miała być czapka dla mnie, ale córka zobaczyła ów motek, pomiziała szyję i stwierdziła, że ona ją chce. Nie pozostało nic innego jak wydziergać czapę, wywijaną bo miała grzać i nie przepuszczać wiatru.

Włóczka okazała się bardzo wydajna i pół motka zostało, dokupiłam jeszcze jeden i  zrobiłam komin do kompletu.


A teraz do rzeczy. Jak zrobić taką czapkę?
 Potrzebujemy kłębek włóczki Ocean i druty nr 5 i 6:

-na druty nr 5 nabieramy 60 o. metodą włoską, przerabiamy pierwszy rząd 1o.p. 1o.l. i łączymy w kółeczko, przerabiamy drugi rząd tak samo, a w trzecim przekładając oczka  robimy ściągacz 2x2, ten sposób sprawia, że czapka wygląda jak ze sklepu i ściągacz jest bardzo elastyczny. Robimy go na wysokość jaką chcemy.Mój ma 7 cm.
-wyżej robimy drutami nr 6 oczka prawe i nie dodajemy nad ściągaczem nic oprócz fragmentu z wzorem warkoczowym. I tutaj robimy taką sekwencję: 2o.l.,4o.p. (robimy je nad 2 oczkami prawymi czyli dodajemy tu 2 oczka), 2 o.l. i znowu 4 o. p. na  dwoma prawymi (czyli 2 oczka dodajemy), 2 o.l. Robimy na okrągło więc warto zaznaczyć początek rzędu markerem.
Wzór jest prosty, zwykłe warkocze z 4 oczek co 3 rząd (przy dzierganiu bezszwowo można sobie na to pozwolić, cały czas mamy z przodu prawą stronę robótki).
-tym vsposobem robimy na wysokość 20-22 cm (zależy jak głęboką chcemy czapkę)
-od tej wysokości zaczynamy zwężanie czapki, dzielimy oczka na 6 części i każdą zwężamy co drugi rząd o 2 oczka. Każde kolejne ujmowanie oczek robimy nad poprzednim, wychodzi wtedy taka gwiazda/spirala jak widać na zdjęciu.


-jednocześnie zwężamy też pas z warkoczami, najpierw zamykamy oczka lewe 2 razem, potem w kolejnych rzędach oczka warkoczy 2razem na prawo.
-gdy zostanie nam na drutach kilkanaście oczek ściągamy wszystkie przy pomocy szydełka, zaciskamy dziurkę i zawiązujemy włóczkę po lewej stronie i odcinamy koniec.
- na ściągaczu możemy przyszyć ozdobny guzik, można doszyć też pompon, moja jest bez pompona bo takie było zamówienie.


Jeśli chodzi o komin to zrobiłam wąski i długi do omotania szyi. 
Scieg patentowy na 20 oczek, druty nt 7
Czapka jest miła i miekka, szybko się dziergało. Zapraszam do korzystania z opisu.

5 komentarzy:

  1. Piękny komplet Bożenko, właśnie chciałam się dowiedzieć jak robi się włóczka ocena sprawuje bo bardzo mi się podoba... no i czy nie "gryzie"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko robi się bardzo dobrze, włóczka miękka, skręcona z jednego włókna, nic nie gryzie choć ma 20% wełny. Fajny ciepły sweterek z niej mógłby być. A jak się będzie nosić zobaczymy.

      Usuń
  2. Komplecik bardzo mi się podoba. Włóczka prezentuje się ciekawie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję :) Już przetestowany, córka zadowolona. Mam ochotę na sweter z tej włóczki, może w następnym sezonie się uda wydziergać :)

      Usuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Świetnie napisane.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Benka Art , Blogger