Otulacz (golf) na szyję

Witajcie

Tematem dzisiejszego postu jest otulacz lub jak ktoś woli golf . Wolę nazwę otulacz, bo okrywa nie tylko szyję, ale inne partie ciała najbardziej narażone na zimno.
Wzór wpadł mi w oko na Pintereście, akurat miałam zamówienie na coś na szyję, ale nie szal,ani komin i zrobiłam właśnie takie coś.


Polecam go szczególnie dla dzieci, które często mają kłopot z zamotaniem szalika czy komina, gdy samodzielnie się ubierają wychodząc na mróz.
Dla dorosłych też się sprawdzi.

Postanowiłam rozpisać jak zrobić taki golf krok po kroku.
Zainteresowanych zapraszam do poczytania i zachęcam do samodzielnego wykonania otulacza.



Mój golfik robiłam z włóczki Baby Merino podwójną nitką dla osoby dorosłej.
W przypadku innej grubości włóczki lub innego rozmiaru należy ilość oczek dobrać indywidualnie.




Podaję jak u mnie to wyglądało konkretnie do tego modelu.

Krok 1.
Nabieramy na druty z żyłką (nr 4,5) 148 oczek i łączymy w kółeczko.

Rz. 1-3: Przerabiamy oczkami lewymi, ale zaczynamy od środka przodu i robimy tak: 1 o.p., 2 o. l., *142 o. l.* i znowu 2 o.l. 1o. p. (zaczynamy i kończymy na środku przodu)

Rz.4: 1 o.p., 2 o.l.,2 o.p.,*2 o. p. razem, dalej oczka prawe, do momentu aż zostanie na drucie 7 oczek, 2 o. p. razem*2 o.p.,2 o.l., 1 o. p.

Rz.5-6 przerabiamy jak schodzą z drutu

Rz. 7: 1o. p.,2 o. l.,2 o. p.,2 o. l. *2 o. l. razem, dalej oczka lewe, aż zostanie na drucie 9 oczek, 2 o. l. razem*2 o. l., 2 o. p.,2.o. l., 1 o. p

Rz.8-9 przerabiamy jak schodzą z drutu

Od rzędu 10 postępujemy analogicznie zwiększając o 2 oczka sekwencje 2 o. p., 2 o. l.



UWAGA
Aby nadać kształt takiego trójkąta z przodu i zaokrąglenia z tyłu należy pamiętać, aby od czwartego rzędu ujmować co trzeci rząd oczka z przodu. Od 10 rzędu ujmujemy też równomiernie po 2 oczka z tyłu też co trzeci rząd.


Tak wygląda początek robótki złożony na pół


Dalej przerabiamy według opisu, sukcesywnie zmniejszając ilość oczek, robimy tak do momentu aż ściągacz będziemy mieli dookoła. 
U mnie zostało na drutach 64 oczka (ilość oczek musi być podzielna na 4)
Robimy dalej golf wzorem ściągaczowym do wysokości jaką chcemy.
Ostatni rząd przerabiamy na grubszych drutach (u mnie były 5), po to żeby golf odrobinę się rozszerzył.
Zamykamy oczka na lewo w taki sposób: 
pierwsze oczko zdejmujemy na prawy drut, drugie oczko przerabiamy na lewo, przeciągamy przez nie oczko zdjęte. Wszystkie oczka przerabiamy dość luźno.
Po wywinięciu golfu mamy na brzegu ładny łańcuszek prawych oczek, jakbyśmy wykończyli szydełkiem.

Ostatnią czynnością jest upranie otulacza, zblokowanie i wysuszenie.


Na cały otulacz zużyłam trochę ponad 100 g włóczki Baby Merino Dropsa, robiłam w dwie nitki.

Dziękuję wszystkim, którzy dotrwali do końca. Zapraszam do dziergania, na ewentualne pytania chętnie odpowiem.

19 komentarzy:

  1. bardzo dziękuję za rozpiskę, golfik od dawna mi się podobał ale nie umiałam zrobić bez schematu czy opisu wykonania
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam problem nie rozumiem co znaczą tę * gwiazdki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Między gwiazdkami jest to co widać w otulaczu jako oczka lewe. Inaczej te oczka dookoła tego szpica z przodu. Każdy rząd rozpisany jest od środka przodu, także zaczyna sie i kończy sekwencjami 2o. p. 2o. l., a pomiedzy nimi są albo oczka prawe albo lewe i właśnie one oddzieliłam *.

      Usuń
  3. No własnie tego nie rozumiem zacząć od środka:( A od dawna szukałam tego wzoru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej zawiesić sobie znacznik i robić wg opisu.
      Rozpisałam wzór w ten sposób, bo wtedy najłatwiej się robi.
      Środek to ten szpic, przypada na niego 2 oczka prawe, zaczynamy od jednego prawego i kończymy oczkiem prawym, a że robi sie to na drutach z żyłką to nie widać tego łączenia.
      Mam nadzieję, że pomogłam. Jeśli masz jeszcze wątpliwości to chętnie pomogę.

      Usuń
  4. Dzieki, pewnie jeszcze będe pytać:)

    OdpowiedzUsuń
  5. to może tourturial dla słabszych?:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz na myśli wideo? Niestety w tej chwili nie mam możliwości nagrywania filmów instruktarzowych.
      Gdy zaopatrzę się w odpowiedni sprzęt, to kto wie może zacznę nagrywać.

      Usuń
  6. Dzięki, świetnie rozpisane! A czy poradziłabyś jak zrobić wersję dziecięcą? Po prostu zacząć od mniejszej liczby oczek, np. połowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy na jaki rozmiar i jaką włóczką. Najlepiej przyłożyć do dziecka miarkę w miejscu gdzie chcemy mieć brzeg (szpic) otulacza i przeliczyć oczka. Oczywiście najpierw robimy próbkę, aby się dowiedzieć ile oczek potrzebujemy na 10 cm. Jak już wiemy ile oczek potrzeba na obwód, dalej robimy wg instrukcji, z tym że pomiędzy oczkami szpica będzie odpowiednio mniej oczek. Na golf też wyjdzie mniej, warunkiem jest podzielność przez 4 .
      Mam nadzieję,że pomogłam :)

      Usuń
  7. Mam pytanie- Czy w każdym okrążeniu czyli 4,5 i 6 robimy po dwa razy 2 oczka prawe razem ? " Rz.4-6: 1 o.p., 2 o.l.,2 o.p.,*2 o. p. razem, o. p. do momentu aż zostanie na drucie 7 oczek, 2 o. p. razem*2 o.p.,2 o.l., 1 o. p." a potem podobnie 2 lewe razem- w każdym okrązeniu czy tylko w 4 i 7 10 13 itd ? Ten komentarz sugeruje, że tylko na początku zmiany "co trzeci rząd": "Aby nadać kształt takiego trójkąta z przodu i zaokrąglenia z tyłu należy pamiętać, aby od czwartego rzędu ujmować co trzeci rząd oczka z przodu. Od 10 rzędu ujmujemy też równomiernie po 2 oczka z tyłu też co trzeci rząd".- oczka z tyłu zdejmujemy na środku tyłu obok siebie? PRZEPRASZAM ale po raz pierwszy robię coś na okrągło ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest tekst umieszczony w opisie między zdjęciami:
      UWAGA
      Aby nadać kształt takiego trójkąta z przodu i zaokrąglenia z tyłu należy pamiętać, aby od czwartego rzędu ujmować co trzeci rząd oczka z przodu. Od 10 rzędu ujmujemy też równomiernie po 2 oczka z tyłu też co trzeci rząd.
      Tak więc ujmujemy w 4 rzędzie, a 5 i 6 przerabiamy jak idą oczka.
      Potem tak samo w 7 rzędzie, a w 8 i 9 jak idą. Czyli ujmujemy po obu stronach po 2 oczka w co trzecim rzędzie. Zaraz to dopiszę aby było łatwiejsze do ogarnięcia. Dziękuję, że zwróciłaś na to uwagę. Jak się robi to wydaję się proste, a jak opisuje pewne niuanse umykają.

      Usuń
  8. Poraz pierwszy robię coś ""na okrągło " i nie jestem pewna co do kwestii przerabiania oczek razem. W opisie od 4 rzędu mamy na początku i pod koniec okrążenia po 2 oczka razem. Czy robimy to w każdym okrążeniu - 4,5 i 6 czy tylko w 4 potem 7, 10, 13 itd co będzie się zgadzało z komentarzem o zdejmowaniu oczek co 3 rzędy? A z tyłu od 10 rzędu przerabiamy te oczka razem po prostu na środku robótki? pozdrawiam Renata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można na środku, można lekko o kilka oczek przesunąć. Np pierwsze na środku, drugie przesunąć o kilka oczek w prawo, trzecie przesunąć o kilka oczek w lewo. Zależy to od włóczki, jeśli jest mięciutka to tego ujmowania nie będzie widać nawet jeśli jest pionowo jedno nad drugim. Jeśli robimy z grubej włóczki lepiej trochę przesuwać.

      Usuń
  9. Witam serdecznie. Od dawna szukam opisu zrobienia otulacza, ale chce miec rozpinany. Moze moglabys cos zaproponowac. Dziekuje i pozdrawiam. Grazyna

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy pomysł i staranne wykonanie😀
    Pozdrawiam cieplutko💖🌼🤗

    OdpowiedzUsuń
  11. Prosty, nieprzekombinowany jak inny znaleziony w sieci. Już zrobiłam jeden na 156 oczek. Dla siebie, będę musiała nabrać o wiele więcej oczek, nie lubię takich przylegających do szyi i chyba większy nr drutów może 4,0; dla mojej włóczki (Mimoza czysta anilana) 3,5 daje dobry efekt ściągacza.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Benka Art , Blogger